Istoriniai duomenys: Vyžuonų miestelis- Utenos rajono savivaldybės seniūnijos centras, įsikūręs prie Vyžuonos upės, įtekančios į Šventąją.
Ankstyvoji Vyžuonų istorija labai neaiški. Nuo XIX a. literatūroje vyrauja nuomonė, kad pirmoji Vyžuonų bažnyčia Kristini Astiko iniciatyva buvo pastatyta 1406m. Patikimais šaltiniais nurodytos datos patvirtinti negalima, be to, XV a. pradžioje net
daug didesni šio regiono centrai bažnyčių neturėjo. Pieš trečdalį amžiaus lenkų istorikas Perzys Ochman'skis, tyrinėjęs Vilniaus vyskupijos bažnyčių atsiradimą, pirmą kartą Vyžuonų bažnyčia sudaro 1553 m. Dabar žinoma, kad 1522 m. Vyžuonų bažnyčiai buvo dovanoti keli žemės sklypai. galimas daiktas, kad ji atsirado XVI a. pradžioje. Juo labiau, kad nežinome ir apie Vyžuonų miestelį. Jis pirmą kartą parodytas tik apie 1600 m. sudarytame Tomašo Makovskio žemėlapyje. Vyžuonas visame krašte išgarsino Biržų ir Dubingių kunigaikščiai Radvilos. Tapę protestantais, jie atėmė iš katalikų Vyžuonų bažnyčią
ir perdavė kalvinistams (turbūt dar XVI a. antrojoje pusėje). Prasidėjo dešimtmečius trūkusi byla. Tik 1656 m., vykstant karui su Maskva ir susilpnėjus kalvinistų Radvilų įtakai valstybėje po Jonušo Radvilos mirties 1655m., katalikams pavyko bažnyčią atsiimti. Vyžuonas paveldėjo Boguslavas Radvila nenusileido ir dėl jos bylinėjosi ilgiau negu dešimtmetį, bet bažnyčios nebeatgavo. Tai vertė daryti ir kitos aplinkybės.
XVII a. pirmoje pusėje Vyžuonų bažnyčia tapo bene svarbiausiu Biržų ir Dubingių kunigaikščių Radvilų panteonu. Čia iš Selco buvo atvežtas ir 1604 m. balandžio 8 d. iškilmingai palaidotas Vilniaus vaivada ir Lietuvos -didysis etmonas Kristupas
Radvila Perkūnas ( 1547 -1603) vienas žymiausių Lietuvos valstybės veikėjų ir karo vadų. Vyžuonų bažnyčioje 1641 m. sausio 21 d. rado amžinojo poilsio vietą jo sūnus, taip pat Vilniaus vaivada ir Lietuvos didysis etmonas Kristupas Radvila (1585 -1640). Šalia tėvo buvo palaidotas jo sūnus ir Radvilos anūkas Mikalojus (miręs 1611 m., nesulaukęs ir pusės metų amžiaus), turbūt ir kiti mažamečiai K. Radvilos vaikai: Jurgis (1616 -1617), Elžbieta (1622 1626 ) bei Steponas (mirė tik ką gimęs). Dar XVII a. antrajame dešimtmetyje K.Radvila liepė savo sekretoriui Salomonui Risinskiui virš tėvo (Radvilos Perkūno) kapo ant sienos pritvirtinti puikaus darbo memorialinę epitafiją, kuria tekstą sukūręs Heidelbergo profesorius Emilijus Portus, o memorialinei lentai virš sūnaus Mikalojaus kapo tekstą turįs parašyti pats Risinskis. Tik XVII a. antrojoje pusėje, kai Vyžuonų bažnyčia atiteko katalikams ir jos atgauti nepavyko, Radvilų puošnūs metaliniai karstai su palaikais tarp 1666-1668 m. buvo pervežti į saugesnę vietą – Kėdainių kalvinistų bažnyčią. XVII a. pabaigoje išmirus Biržų ir Dubingių
kunigaikščiams Radviloms, jų lietuviškos valdos pradėjo nykti. Prie to prisidėjo ir kitos nelaimės, pirmiausia Šiaurės karas, kurio metu Vyžuonų miestelis virto pelenais.
Kitas Vyžuonų miestelio ypatumas, kad jų vardas apipintas legendomis. Vietos gyventojai Vyžuonų vardą kildina iš pagonių dievo Vyžo, turėjusio žalčio pavidalą, ir pats žaltys vadintas vyžu. Galimas daiktas, kad prie šios legendos paplitimo prisidėjo Vyžuonų bažnyčios sienoje įmūryta akmeninė skulptūra, primenanti žalčio galvą. Pasak vienų, kadaise ta galva saugota bažnyčios rūsyje ir tik apie 1891-1892 m., perstatant ir išplečiant bažnyčią, įmūryta į jos sieną, pasak kitų, ji minėto perstatymo metu buvo atgabenta iš netoliese esančio Kartuvių kalno. Pagonybės laikais ant jo degusi amžinoji ugnis, o šalia aukuro, ant postamento, buvusi padėta saulei ir žalčiui pagerbti akmeninė dievo Vyžo galva.